Campus Virtuales

Campus Virtuales (Vol. IV, Num. 01)

Número completo
Full number

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Una Estrategia para el Desarrollo de Habilidades de Innovación Tecnológica
A Strategic for Development of Technologic Innovation Skill

Sandra Elizabeth Oviedo. (Argentina)

Daniel Diaz. (Argentina)

Alejandra María Otazu. (Argentina)

Francisco Ibañez. (Argentina)

Número completo
Full number

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Una Estrategia para el Desarrollo de Habilidades de Innovación Tecnológica
A Strategic for Development of Technologic Innovation Skill

Sandra Elizabeth Oviedo. (Argentina)

Daniel Diaz. (Argentina)

Alejandra María Otazu. (Argentina)

Francisco Ibañez. (Argentina)

Resumen/Abstract

Resumen / Abstract


En los últimos tiempos la innovación se ha transformado en la fuente más importante de generación de valor y competitividad. Algunos autores describen el proceso de innovación como la Ingeniería de la Innovación. Actualmente el software ha dejado de ser una tecnología de soporte, oculta e invisible, para transformarse en el eje conductor del proceso creador de valor. Como consecuencia, el desafío de la ingeniería de software y la ingeniería de innovación es integrarse y complementarse para crear nuevas formas de crear valor. Para propiciar la innovación, además de conocer las herramientas y las prácticas del proceso innovador, se requieren habilidades para innovar, estas pueden agruparse en habilidades técnicas, de creatividad, colaboración, pensamiento crítico y gestión. Este trabajo propone una estrategia basada en el uso de hardware y software de código abierto para abordar el desarrollo de habilidades para innovar. La estrategia es presentada mediante el relato de experiencias académicas las cuales tienen por objeto la concepción de productos tecnológicos.

In recent times innovation has become the most important source of value creation and competitiveness. Some authors have described the innovation process as Engineering Innovation. Currently the software is no longer a technology support, hidden and invisible, to become the driver of value-creating process. Consequently, the challenge of software engineering and engineering innovation should be integrated and complement in order creates new ways to create value. To encourage innovation, in addition to understanding tools and practices of the innovation process, the innovation skills are required. These skills can be grouped into: technical, creativity, collaboration, critical thinking, and management. This paper proposes a strategy based on the use of open source hardware and software to address the development of skills to innovate. The strategy is presented by narrating academic experiences. The aim of these experiments is the conception of new technological products.

Palabras Clave/Keywords

Palabras Clave / Keywords


Software e Innovación, Ingeniería de la Innovación, Habilidades para Innovar, Open Software y Hardware. Creatividad. Trabajo Colaborativo. Arduino.

Software and innovation, Innovation engineering, Innovation skill, Open hardware and software, Creativity, Collaborative work, Arduino.

Referencias/References

Referencias / References


Adahir, J. (2011). Liderança para a Inovaçao. Laselva Negocios. SP, Brasil, 2da. edición.

arduino.cc. (2014). www.arduino.cc.

Boly, V. (2008). Ingénierie de l'innovation. ISBN 97K-2-7462-1798-0. Lavosier. Paris.

Conference-Board-Canada. (accedido el 25/12/2013). Innovation Skills Profile. http://www.conferenceboard.ca/Libraries/PUBLIC_PDFS/InnovationSkillsProfile.sflb.

Christensen, C., Gregersen, H., & Cliffe, S. (2011). The Innovator's DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators Harvard Business Review.

Christensen, C. (1997). The innovator’s dilemma: When new technologies cause great firms to fall. . Harvard Business School Press.

Díaz, D., Oviedo, S., & Muñoz, L. (2013). Software e innovación: desarrollando productos con hardware y software flexible. CACIC 2013 V Workshop Innovación en Sistemas de Software (WISS).

Economic and Social Research Council, 2013. New Technology, Innovation and Skills. http://www.esrc.ac.uk/strategicplan/challenges/technologyandinnovation.aspx.

FutureLab. (accedidad el 25/12/2013). http://www.futurelab.org.uk/.

OSHWA. (2013). Open Source Hardware Association. http://www.oshwa.org/.

OUYA. (2013). OUYA the console game. http://www.ouya.tv/.

Pikkarainen, M., & Codenie, W. (2011). The Art of Software Innovation. ISBN 978-3-642-21048-8. Springer

Rubner, J. (2005). "Tuned in to today’s megatrends," in Siemens’s Pictures of the future. http://w1.siemens.com/innovation/pool/en/publikationen/publications_pof/pof_fall_2005/corporate_technology/interview_with_claus_weyrich/pof205_editorial_132616 5.pdf., pp. 90‐91.

Satell, G. (2013). How Technology Changes The Skills We Need To Learn. http://www.forbes.com/sites/gregsatell/2013/09/28/how-technology-changes-the-skills-we-need-to-learn/2/.

UEAPME. (2009). New skills for new jobs. Anticipating and matching labour market and skills needs http://www.ueapme.com/IMG/pdf/090225_pp_new_skills_for_new_jobs.pdf.

Wegerif, R. (2002). Literature Review in Thinking Skills, Technology and Learning: School of Education, Open University.

Weil, T. (2009). Open innovation and the management of innovation. Global open innovation networks. OECD Mines Paristech, CERN Innovation. http://www.oecd.org/sti/inno/42053837.pdf.

Cómo citar/How to cite

Cómo citar / How to cite


Oviedo, S. E., diaz, d., Otazu, A. M., y Ibañez, f. (2015). Una Estrategia para el desarrollo de habilidades de Innovación Tecnológica. Campus Virtuales, Vol. IV, num. 1, pp. 74-82. Consultado el [dd/mm/aaaa] en www.revistacampusvirtuales.es

Usted está aquí: CAMPUS VIRTUALES REVISTA Número Actual Uncategorised Campus Virtuales (Vol. IV, Num. 01)